Mečiar



Film Mečiar (2017, SR/ČR) je spoveďou mladej režisérky Terezy Nvotovej (debutovala v roku 2008 dokumentom Ježiš je normálny! a v júni 2017 do kín vstúpil jej hraný debut, divácky i festivalovo úspešný film Špina) o Vladimírovi Mečiarovi a o vplyve, ktorý mal tento politik na slovenskú spoločnosť, ale aj na život samotnej Terezy. Keď v roku 1989 padol v Československu totalitný komunistický režim, mala Tereza jeden rok. 

Lídri Nežnej revolúcie sa vtedy rozhodli usporiadať konkurz na ministra vnútra, do ktorého sa prihlásil Vladimír Mečiar, v tom čase neznámy podnikový právnik zo slovenského vidieka. Vladimír Mečiar sa po úspechu v konkurze dostáva až na politický vrchol, odkiaľ vládne krajine radom diskutabilných praktík. Na pozadí udalostí, akými sú rozdelenie Česko-Slovenska či únos syna prezidenta Slovenskej republiky, Tereza a jej rovesníci prežívajú svoje detstvo. 

„Keď som mala desať, najčastejšie som sa s kamoškou hrávala na Winnetoua, E.T.-ho a Mečiara. Vtedy mi moc nedochádzalo, že je skutočný. Bol však všade okolo. V telke, na plagátoch, v debatách rodičov a v našich hlavách. 

Teraz, keď som už veľká, zaujíma ma, kto to v skutočnosti bol, kde sa vzal a čo spravil s nami a našou krajinou? Lebo mám pocit, že podobná story sa dnes odohráva všade možne po svete.” Film Mečiar vznikol po takmer 25-ich rokoch od rozdelenia Česko-Slovenska a vzniku samostatnej Slovenskej republiky. Nie je však len rozprávaním o jednej etape slovenských politických dejín. Približuje oveľa univerzálnejšiu a veľmi súčasnú tému.



Zdieľať film na Facebooku


Dá sa vám tento film pozrieť online alebo ste našli problém? Existujú SK alebo CZ titulky? Dajte nám vedieť.